Kunst is alles waar iemand zijn vaardigheden op toepast, om iets te bereiken en/of een emotie bij iemand anders op te roepen. Veel mensen onderschatten de kracht van kunst. Niet alleen kunst in de traditionele zin, zoals olieverfschilderijen, maar kunst in de zin van verhalen, tv-programma’s en films.

Als een verhaal, in zijn volledige en goed geïllustreerde vorm, eenmaal het hart van de kijker heeft veroverd, heeft het zijn leven voor altijd geraakt, en een inspiratie of verbinding met die persoon aangewakkerd die hem kan motiveren om op de een of andere manier een verandering tot stand te brengen.

EEN INLEIDING TOT FANDOMS

Er zijn mensen die volledig toegewijd zijn aan bepaalde kunstvormen, die ze dagelijks hun emoties en gedachten laten verteren. Bijna elke mediavorm heeft zijn groep fanatici, die fandoms worden genoemd. Het woord “fandom” komt van de combinatie van de woorden “koninkrijk” en “fans”. Of het nu gaat om romans, speelfilms, televisieprogramma’s of, in dit geval, anime en manga, er zijn altijd massa’s mensen die verliefd zijn op (wat wordt beschouwd als) een kwalitatieve kunstvorm.

HET BEGON ALLEMAAL MET DE TOENAME VAN DE JAPANSE MEDIACONSUMPTIE

De Japanners zijn erg trots op hun mediaproducten, en burgers van alle sociale klassen consumeren ze gewillig. Dit komt omdat ze inhoud van zeer hoge kwaliteit hebben en, wat amusement betreft, geweldige scripts. Aangezien de publieke belangstelling voor Japanse producties nooit is afgenomen, hebben manga en anime een hoge vlucht genomen in de literaire wereld en vormen zij hun eigen industrie.

Een dergelijke bloeiende industrie gaat gepaard met een toename van de inhoud. Hoe meer inhoud er is, hoe meer subgenres er zijn, en hoe meer subgenres je hebt, hoe meer hyper-specifieke fandoms je krijgt. Fudanshi is een voorbeeld van een hyperspecifiek fandom.

WAT IS YAOI?

Voordat je goed kunt uitleggen wat een fudanshi is, moet je eerst enkele subgenres in anime en manga begrijpen. Aangezien veel mediaconsumenten in Japan volwassenen zijn, willen ze ook graag volwassen materiaal gebruiken. Dit is waar thema’s zoals expliciete inhoud en homoseksualiteit om de hoek komen kijken. De genres die deze onderwerpen vertegenwoordigen in beide vormen van media hebben namen.

“Yaoi” is de Japanse term voor audiovisuele inhoud die een homoseksuele relatie tussen twee mannen weergeeft. Het wordt soms “BL” genoemd, een afkorting van “Jongensliefde”. In Romaji heet het “boizu rabu”.

De uitdrukkingen tussen de twee mannen kunnen seksueel, romantisch of beide zijn. Het is belangrijk op te merken dat yaoi-shows zich niet richten op homoseksuele mannen als publiek; ze zijn specifiek gericht op een vrouwelijke populatie en worden meestal geschreven door auteurs die vrouwen zijn. “Bara” is de term die wordt gebruikt voor inhoud die speciaal is geschreven voor het mannelijke homopubliek.

Vergeet niet ons volgende artikel te lezen:  JAPANSE MODE

Er is ook een vrouwelijke versie van dit genre, genaamd “yuri”, of “Girl’s Love”, wat in het romaji “garuzu rabu” is. Dit genre wordt soms gemaakt voor een mannelijk publiek, maar trekt ook de aandacht van een vrouwelijk publiek.

DE BETEKENIS VAN FUDANSHI

Een “fudanshi” is een slang term voor een man die graag yaoi manga leest, of naar yaoi anime kijkt. Het betekent letterlijk “rotte jongen”, om aan te geven dat zijn idealen niet zo gunstig zijn om te genieten van een “verondersteld” guilty pleasure. De term wordt soms denigrerend gebruikt. Een fudanshi hoeft niet uitsluitend van yaoi te houden (hoewel dat automatisch wordt aangenomen); hij wordt altijd fudanshi genoemd, ook als hij yuri leest of kijkt.

DE BETEKENIS VAN FUJOSHI

De vrouwelijke versie van iemand die graag naar yaoi of yuri kijkt, wordt fujoshi genoemd. Fujoshi komen veel vaker voor dan fudanshi, misschien omdat vrouwen het prettig vinden om toe te geven dat ze van verhalen over homoseksuele relaties houden. Mannen kunnen worden gezien als pervers of veroordeeld voor wat ze leuk vinden, dus zijn er minder mensen die zich trots fudanshi zouden noemen. Fujoshi zouden zichzelf nog steeds trots zo noemen en zijn zo gangbaar in anime fandoms dat er tegenwoordig zelfs subtypes van fujoshi bestaan.

DE ETYMOLOGIE VAN FUDANSHI EN FUJOSHI

Hier is een gids om je te helpen als je een beetje in de war bent. De kanji van Fujoshi is “腐女子”. Het woord “joshi” betekent meisje in het Japans, vooral omdat het de combinatie is van twee kanji die staan voor 女 voor een vrouw, en 子 voor een kind. Wanneer deze twee kanji worden gecombineerd, krijg je het idee van “meisje”. De eerste kanji in het woord Fujoshi is “腐”, wat de actie “oprotten” aangeeft. Kanji kunnen verschillende uitspraken hebben, afhankelijk van de andere kanji waarmee ze worden gecombineerd, vandaar hun weergave met het kneedbare woord “fu”.

Hetzelfde idee geldt voor fudanshi. In plaats van de kanji 女 voor vrouw, wordt deze vervangen door de kanji 男, die een man aanduidt.

DE FUJOSHI KWAMEN EERST

In termen van geschiedenis – Fujoshi kwam eerst
Fujoshi ontstond omdat het een woordspeling is op hoe de kanji wordt geschreven. Omdat “fu” verschillende dingen kan betekenen, kan men hetzelfde woord verdraaien om een fatsoenlijke, respectabele dame aan te duiden met precies dezelfde kanji en uitspraak. Omdat iemand die van yaoi houdt door het publiek niet bepaald als fatsoenlijk en respectabel wordt gezien, is de “fu” veranderd in “rot”. Tegelijkertijd maakt het een ironische en homofobe verwijzing naar het idee dat iemand die van yaoi houdt niet respectabel is.

De term begon algemeen te worden gebruikt in de vroege jaren 2000, vooral met de opkomst van de otaku-cultuur en de hausse aan anime-fora, -groepen en -discussies, zoals 2channel. Aanvankelijk werd de term gebruikt om vrouwelijke otaku aan te duiden, of elk meisje dat sterk betrokken was bij de anime- en mangascene. De term fudanshi volgde later, toen ze yaoi gingen waarderen die eigenlijk alleen voor de vrouwelijke markt bedoeld was.

Vergeet niet ons volgende artikel te lezen:  OMIYAGE: ALLES OVER HET JAPANSE GESCHENK

SUBTYPES MET BETREKKING TOT FUJOSHI

Hoewel het niet duidelijk is of deze subtypes ook passen bij het begrip fudanshi, zijn het toch ideeën om te overwegen als het gaat om het specifieke “type” waarin de yaoi- of yuri-fan zich bevindt. Zie je, fujoshi kunnen genieten van de hele homoseksuele relatie voor zich, terwijl sommige fujoshi heel specifieke verlangens hebben als het gaat om hun favoriete fictieve koppel.

Er zijn drie soorten fujoshi:

  • De kainoshi,
  • de yunoshi,
  • en de pandajoshi.

De kainoshi fujoshi vindt zijn aantrekkingskracht meer in de onderdanige persoonlijkheid, of in het Japans “uke”; het personage dat iets onderdaniger en vrouwelijker is van de twee. De yunoshi is het type fujoshi waarvan de favoriet in het stel de dominante persoonlijkheid is, of in het Japans “seme”. Dit betekent niet dat ze niet van de “onderdanige” persoonlijkheid houden, die steunen ze ook. De pandajoshi steunt ook beide persoonlijkheden in de relatie, maar wordt liever geen fujoshi genoemd.

WIE ZIJN FUDANSHI EN FUJOSHI?

Het feit dat een man houdt van verhalen over mannen die van andere mannen houden of vrouwen die van andere vrouwen houden, maakt hem niet automatisch homo, of zelfs biseksueel. Hetzelfde geldt voor vrouwen. Verrassend genoeg is een opmerkelijk percentage van de yaoi- en yuri-consumenten die zich identificeren als fudanshi heteroseksueel, en genieten ze van de inhoud van de verhalen en de humor erin.

Als u er nog steeds niet van overtuigd bent dat niet alle mannen die zich als fudanshi identificeren homo zijn, zijn er enquêtes gehouden waarop 99 mannen die zich als fudanshi identificeren hebben gereageerd. Van deze 99 beschouwden 30 mannen zichzelf als homoseksueel, 27 van hen verklaarden biseksueel te zijn georiënteerd maar neigend naar mannen, 21 van hen waren ook biseksueel maar neigend naar vrouwen, en 15 van hen verklaarden heteroseksueel te zijn. De laatste 6 antwoordden dat zij zich aseksueel voelden.

Mensen trekken automatisch de conclusie dat alle fudanshi homo zijn, maar bij fujoshi is dat idee soepeler. Dit begint te veranderen, nu steeds meer mannen zich meer op hun gemak voelen om toe te geven dat ze graag yaoi lezen. Zo voelen ze zich comfortabel om zichzelf een fudanshi te noemen. Verwacht wordt dat in de loop der jaren, nu homoseksuele relaties langzaam minder taboe worden, de Japanse cultuur, literatuur, media en kunst een toename zullen zien van het aantal mannen dat toegeeft te genieten van homoseksueel vermaak.

DISCUSSIES OVER FUDANSHI

Er is in het verleden onderzoek gepubliceerd over waarom mannen graag yaoi lezen. Hoewel dit duidelijk is voor de fudanshi die inderdaad homo zijn, zijn er ook mannen die zich als heteroseksueel identificeren en toch genieten van de idealen die yaoi-personages vertegenwoordigen. Verschillende argumenten stellen dat dit kan komen door hun fantasieën om vrij te zijn van de dwang van kracht en mannelijkheid die sterk aan mannen wordt opgelegd.

Vergeet niet ons volgende artikel te lezen:  HET JAPANSE ACHTERVOEGSEL: SAN, SAMA, KUN, CHAN ?

Fudanshi ziet yaoi dan als een middel om te ontsnappen.

Over escapisme gesproken, wat denk je ervan om een kleine pauze te nemen en onze gloednieuwe cosplay collectie te bekijken?

ARCHETYPES IN ANIME EN MANGA

Fudanshi en fujoshi zijn niet alleen symbolen in de buitenwereld, maar ook archetypes in manga en anime zelf. Denk aan een anime die graag leest over anime-personages.

Er zijn namelijk anime- en mangaseries die personages bevatten die zelf fudanshi en fujoshi zijn. Net als in het echte leven zijn er meer fujoshi vertegenwoordigd in deze vormen van media dan dat er fudanshi zijn.

THE HIGH SCHOOL LIFE OF A FUDANSHI, EEN MANGA EN ANIME

Een voorbeeld van een manga over het leven van een fudanshi is een serie genaamd “The High School Life of a Fudanshi”. Het is een komedie, geschreven door Atami Michinoku, uitgegeven door Ichijinsha, en wordt in Noord-Amerika gedistribueerd onder licentie van Seven Seas Entertainment. Het heeft 3 volumes bestaande uit 12 afleveringen tot nu toe en begon op 25 september 2015. Het loopt nog steeds. Het heeft al korte anime adaptaties die vier minuten per aflevering duren uitgezonden in Japan.

Het verhaal draait om de hoofdpersoon, Ryu Sakaguchi, die zelf een fudanshi is. Het probleem is dat hij dit geheim houdt voor al zijn vrienden, omdat zij (en hij) hetero zijn. Hij beleeft veel plezier aan het lezen van deze BL-verhalen en vult zijn fix aan door naar het deel van de mangawinkels te gaan die ze verkopen, tot zijn grote verlegenheid. Hij is erg bang om uit te vinden wat zijn vrienden van hem zullen denken zodra ze beseffen dat hij een fudanshi is. De manga onderzoekt verder of hij het geheim voor zichzelf houdt, of eindelijk zijn liefde voor yaoi aan zijn vrienden onthult.

FUJOBAIT, ANIME EN MANGA SPECIAAL ONTWORPEN VOOR FUDANSHI EN FUJOSHI

Door de steeds groter wordende populatie van fudanshi, hebben bedrijven manieren gevonden om ze uit te buiten of er een lucratieve winst van te maken. Zo werd fujobait geboren. Hoewel het is afgeleid van het woord fujoshi, kan het ook alles betekenen wat wordt gedaan om fudanshi te verleiden hun producten te kopen, simpelweg omdat het zich richt op een zeer specifieke en zeldzame niche. Ze komen tegemoet aan alle wensen en verlangens van hun fans, alleen maar om veel geld te verdienen. Veel manga en seizoen na seizoen series zijn geboren uit de simpele wens om geld te verdienen uit de zakken van mensen, dus als je een fujoshi of fudanshi bent, pas op voor dit soort series. Ze zijn egoïstisch en willen je alleen maar gebruiken in plaats van een kunstvorm te vertegenwoordigen of een verhaal te vertellen.

Fudanshi is een bijproduct van een veranderende entertainment- en media-industrie; een nichemarkt die bestaat, en nog jaren zal blijven bestaan. Als je jezelf als fujoshi of fudanshi beschouwt, wees dan niet bang om je uit te spreken. Blijf alle relevante items, merchandise en verzamelobjecten verzamelen, en schaam je niet om erover te praten of je liefde ervoor te tonen. Je maakt deel uit van een dynamische en moderne beschaving die homoseksualiteit steeds meer accepteert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5% korting
Bijna!
Volgende keer!
Een gratis bento!
10% korting
Een gratis geluksbrenger!
Verloren!
Geen geluk vandaag!
5% korting
20% korting
10% korting
Misschien de volgende keer!
Maak kans op een prijs!!

Voer uw e-mailadres in en draai aan het wiel. Dit is je kans om geweldige kortingen te winnen!

 

Onze interne regels:

  • Twee spellen per gebruiker.
  • Valsspelers worden gediskwalificeerd.
Winkelwagen0
Er zitten geen items in de mand!
Verder winkelen