ErrorException Message: WP_Translation_Controller::load_file(): Argument #2 ($textdomain) must be of type string, null given, called in /home/fcic4281/japan-cultuur-shop.nl/wp-includes/l10n.php on line 838
https://www.japan-cultuur-shop.nl/wp-content/plugins/dmca-badge/libraries/sidecar/classes/ Japan Cultuur Shop - ALLES OVER JAPANSE STREETWEAR
Tot de jaren 1940 bleef de mode in Japan zeer traditioneel. Pas tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog begon het echt te verwesteren. Vanaf dat moment kregen kledingmode uit de Verenigde Staten en Europa geleidelijk voet aan de grond in het Land van de Rijzende Zon, terwijl ontwerpers geleidelijk hun intrede deden. 
In de jaren 60 verschenen de eerste haute couture huizen. Zoals Kenzo en Issey Myake. Maar het duurde tot het einde van de jaren negentig voordat de Japanse straatmode of streetwear een hoge vlucht nam, waardoor veel Japanse merken in het land, maar ook internationaal, tot de must-haves gingen behoren. Vandaag creëert Japanse streetwear een buzz in de vier hoeken van de wereld en inspireert vele westerse ontwerpers. Laten we de boeiende wereld van de Japanse streetwear ontdekken in dit dossier.

STREETWEAR: WAT IS HET?

Over het algemeen is streetwear een modieuze manier van kleden die in de jaren tachtig opkwam in Californië en New York. Het werd voor het eerst ontwikkeld in de getto’s waar het werd gedragen door straatbendes. Geleidelijk aan namen fans van hip-pop, punkcultuur, skateboarders en surfers de stijl over. De stijl werd ook gedemocratiseerd door vele groepen die gepassioneerd zijn door graffiti, muziek of dans en werd ongekend populair in de jaren negentig. In detail is streetwear een slimme mix van sportkleding en street art, geïnspireerd door de wereld van het skateboarden, de Rasta-beweging, rap en surfen. Bovendien is streetwear, veel meer dan een mode, een protestbeweging die een vrije en creatieve levensstijl opeist.
Streetwear werd in feite beschouwd als het tegengif voor de extravagante en verfijnde stijlen die in de jaren tachtig in de mode waren. Ver van de luxe van de catwalk en de alomtegenwoordigheid van de mode, werd streetwear gekenmerkt door losse, comfortabele en casual kleding. Zoals baggys, joggingpakken, grote T-shirts met lange mouwen, oversized sweatshirts vaak met zichtbare merken. Om nog maar te zwijgen van de stevige sportschoenen en snapback- of truckerhoeden. Met zijn groeiende populariteit in de jaren ’90 trok deze trend echter steeds meer ontwerpers aan en werd hij een echte inspiratiebron voor de modewereld. In de loop der tijd is het uiterlijk geëvolueerd. Tegenwoordig vinden we onder andere kleding die dichter bij het lichaam zit, met meer uitgewerkte snitten en etnische of militaire invloeden.
Japanse streetwear heeft zijn wortels in de vintage Amerikaanse cultuur, K-Pop en traditionele stijlen. Daarom behoort Japanse streetwear tot de meest creatieve en innovatieve ter wereld. Veel wakufu’s, zoals de kimono, zijn gemoderniseerd en verdraaid om ze aan te passen aan de geest en de stijl van streetwear.

DE GESCHIEDENIS VAN STREETWEAR IN JAPAN

Veel meer dan een eenvoudige kledingstijl zoals velen van ons misschien denken, is streetwear mode een echte vorm van expressie, een subcultuur die mensen in staat stelt te laten zien dat ze tot een jonge en stedelijke gemeenschap behoren. Tegenwoordig is streetwear populair in elk land ter wereld, elk met zijn eigen stempel. In het Land van de Rijzende Zon is streetwear een must-have geworden. Natuurlijk, zoals u al weet, is streetwear niet in Japan ontstaan, maar in het land van Uncle Sam in de jaren 80 met de hiphop- en skateboardgolf.
Net als andere grote culturele bewegingen stak de stijl al snel de wereld over naar Europa en Aziatische landen als Japan, waar hij een groot succes werd. Natuurlijk hebben de Japanners, zoals altijd, de streetwear-look niet helemaal overgenomen zoals die in de VS populair was, maar aangepast aan hun cultuur en levensstijl. In Japan is er inderdaad geen specifieke streetwearstijl, omdat kleding voor hen een manier is om hun verlangen om anders te leven en zich anders te kleden te laten gelden. Zo interpreteert en weerspiegelt elk merk de rebelse en jeugdige beweging op zijn eigen manier. Om de geschiedenis van Japanse streetwear beter te begrijpen, gaan we terug naar de oorsprong en de intrede van deze trend in het Land van de Stijgende.

DE JAREN 80: DE KOMST VAN AMERIKAANSE STREETWEAR IN JAPAN

Hiroshi Fujiwara, oprichter van de groep Tiny Panx en de peetvader van de streetwear, bracht deze stijl en jeugdcultuur voor het eerst naar Japan na een ontmoeting met Malcolm McLaren, de pionier van de punk- en hiphopmode in de jaren 70 en 80. Hij werd op de voet gevolgd door Tomoaki Nagao, bekend als Nigo, de oprichter van het merk A Bathing Ape. Dankzij zijn invloedrijke figuren begonnen de Japanners oversized kleding te dragen.
Beetje bij beetje werden overalls, truien met ronde hals, ritsen of borduursels, sportkleding, broeken, joggingpakken, tanktops (t-shirts zonder mouwen), t-shirts met lange mouwen, hoodies, parka’s, poloshirts, sandalen, zichtbare sokken of zelfs grote sportschoenen onmisbaar.
Maar zoals altijd namen de Japanners geen genoegen met kopiëren en pasten zij de streetwear geleidelijk aan de Japanse gevoeligheid aan, met name door traditionele kleding zoals kimono’s en haori’s te integreren.

DE JAREN 90: DE GOUDEN EEUW VAN JAPANSE STREETWEAR

In de jaren ’90 werden veel streetwearwinkels geopend in Tokio, met name in de wijk Harajuku, die nu wordt beschouwd als een centrum van Japanse streetwear. Er verschenen populaire merken als WTAPS, A Bathing Ape en Goodenough (het merk van Hiroshi Fujiwara). De Shibuya Casual trend wordt ook erg populair, dankzij de Shibuya 109 winkel. Deze trend verandert de modewereld door de nadruk te leggen op de manier waarop kleding wordt gedragen en hoe deze wordt gecoördineerd. French Casual is ook favoriet bij de groeiende aantrekkingskracht van Japanners op chique Parijse mode. Accessoires zoals de baret werden erg populair in de archipel.
Met de populariteit van grungebands als Nirvana en vooral de esthetiek van Kurt Cobain zagen we bovendien de opkomst van deze stijl in de Japanse straatmode. In 1993, de Urahara beweging in sommige Harajuku steegjes. Al snel werd deze androgyne esthetiek, die het midden houdt tussen hiphop en punk, met een overvloed aan denim, leer en etnische juwelen, overgenomen, vooral door de opkomst van tweedehands- en vintagewinkels. Nieuwe merken floreerden ook in de straten van Harajuku en stuwden de Urahara-stijl naar de voorgrond van de Japanse streetwear zoals we die nu kennen. In de jaren ’90 was de Japanse straatmode dus zeer divers, terwijl het naast de Amerikaanse cultuur stond.

DE OPKOMST VAN KAWAII-MODE

Naast Urahara opende het succes van de idolencultuur de weg naar meer gedurfde mode. Een van de populairste daarvan werd al snel buiten Japan geëxporteerd: de Kawaii-stijl. Deze stijl, die indruist tegen de trend van streetwear zoals we die tot nu toe kenden, verspreidt een krachtige boodschap van anti-conformisme met een vurig verlangen om de klassieke codes te doorbreken en aan te passen aan de eigen smaak. Dit wordt gedaan door het benadrukken van de schattige pop pastels en hello kitty karakters. Naarmate de tijd verstreek, deden felle kleurenpaletten, gekke neonlichten, Victoriaanse sensatie en extravagante looks hun intrede, zoals Cyberpunk, Lolita en Gothic Lolita. Trends die vandaag de dag nog steeds populair zijn onder cosplay en nerdy fans.

JAPANSE STREETWEAR UIT DE JAREN 2000

In de jaren 2000 werd de Japanse straatmode steeds bekender om haar unieke benadering van mode. Anders dan in westerse landen, waar alleen de ontwerper besliste over de streetwear en wat er werd gedragen, was het in Japan niet de manier waarop de kleding werd ontworpen die telde, maar de persoon die ze droeg. In tegenstelling tot de westerse stijl was het belangrijkste kenmerk van de Japanse straatmode dat de levensstijl van de drager even belangrijk was als de esthetiek. Dit liet veel ruimte voor maatwerk. Japanners namen het initiatief om hun stijl te personaliseren door er accessoires als kettingen en ringen aan toe te voegen. Er verschijnen remixen van de jaren ’90 stijl. Het idee is dat je niet rijk hoeft te zijn om een revolutie in de mode teweeg te brengen.
Met dit idee werd de streetwear-stijl rond 2008 gedemocratiseerd onder het grote publiek met de komst van de grote merken in Shibuya en de populariteit van de skateboard-stijl die leidde tot het succes van een groot aantal westerse merken. Japan werd toen het land met het grootste aantal streatwearwinkels ter wereld. Het was ook in deze periode dat Japanse patronen en kleuren zoals ecru, beige, marineblauw en kaki opkwamen. Geleidelijk evolueerden ook de snitten en de esthetiek van de kleding, zowel in de mannen- als in de vrouwenmode, met name met het verschijnen van skinnies en slanke broeken.
Tegenwoordig is de Japanse streetwear zeer heterogeen, met een stedelijke cultuur die vertegenwoordigd is in een breed scala aan kledingstukken, gemaakt van een mix van lokale en buitenlandse modemerken. Opvallende creaties zijn gedessineerde tanktops, baggy joggers en oversized parka’s. De baanbrekende Japanse streetwear merken blijven bloeien, zowel in Japan als internationaal.

NIET TE MISSEN JAPANSE STREETWEAR MERKEN

AT BATHING APE

A Bathing Ape, met de afkorting BAPE, wordt beschouwd als het beroemdste Japanse streetwearmerk ter wereld. Het merk werd in 1993 door Nigo opgericht in Uraharajuku en staat bekend om zijn kleding met camouflagepatroon en zijn hoodies met haaien en streetwear-jassen.
In het begin had het merk een kleine winkel die t-shirts en sportschoenen verkocht. Vandaag heeft het 19 winkels in Japan. De populairste zijn Bape Pirate Stores, Bape Stores, Bape Kids Stores, Bapexclusive Aoyama en Bapexclusive Kyoto. Naast de winkels heeft BAPE ook een Bape Gallery. Dit is een ruimte gewijd aan verschillende evenementen en kunsttentoonstellingen gesponsord door het merk. Daarnaast heeft het merk ook winkels in verschillende delen van de wereld. Deze omvatten Hong Kong, Guangzhou, Taipei, Beijing, Chengdu, Qingdao, Shanghai, Shenyang, Singapore, Seoul, alsook New York, Londen, Los Angeles en Parijs.

In Bathing Ape zijn er ook twee spin-off merken: AAPE en Busy Working Lady of BAPY. Maar het merk BAPE is nog steeds het meest bekend.

UNDERCOVER

Undercover, in 1990 opgericht door Jun Takahashi, is een echte klassieker in de Japanse streetwear en zeker een van de meest invloedrijke merken. Dit merk, waarvan rebellie en ontwrichting centraal staan in al zijn creaties, combineert punkrock streetwear en high fashion. Een explosieve mix die unieke kleding oplevert en zijn collectiefilosofie eer aandoet: “Wij maken lawaai, geen kleding”. Undercover staat ook bekend om zijn vele prestigieuze samenwerkingen. Deze omvatten samenwerkingen met Valentino, Doc Martens, Converse en NIKE.

BUURT

Neighborhood werd in 1994 in Tokyo opgericht door Shinsuke Takizawa. Dit Japanse label wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke streetwearmerken, net als zijn wapenbroeder Undercover, en is geïnspireerd door de tegenculturele punk-, biker-, militaire, crew- en werkkledingbewegingen, die het zorgvuldig integreert in even kwalitatieve als originele kleding. Vandaag de dag blijft het merk zijn filosofie uitdragen door middel van aviator bombers, cargo jacks, streetwear cargo broeken en denims die de perfectie van Japanse denim laten zien.
Daarnaast heeft het merk talrijke samenwerkingsverbanden met grote fabrikanten zoals Adidas, Vlone, Bape en Mastermind. Gerenommeerde samenwerkingen die de populariteit en reputatie van het merk hebben gemaakt.

WTAPS

WTAPS, uitgesproken als “double tap”, werd in 1996 in Tokio opgericht door Tetsu Nishiyama (tevens oprichter van het merk DESCENDANT). Met veel inspiratie uit de Ura-Harajuku beweging en de militaire stijl, wordt WTAPS beschouwd als een zwaargewicht in de streetwear industrie dankzij zijn innovatieve en hoogwaardige creaties. Bovendien is het merk ervan overtuigd dat je niet tot het uiterste hoeft te gaan om er goed uit te zien en staat het bekend om zijn eenvoudige en over het algemeen sobere kleding, die echter ruimte laat voor onberispelijke snitten en mooie materialen.

KAPITAAL

Kapital, in de jaren 80 opgericht door het vader-zoon duo Toshikiyo Hirata en Kiro Hirata, was oorspronkelijk een jeansmerk. Dat is niet verwonderlijk, want het merk is gevestigd in Kojima, dat wordt beschouwd als de denimhoofdstad van het Land van de Rijzende Zon. Vandaag de dag is het een van de meest herkenbare streetwear labels van het land. Het merk is gemakkelijk te herkennen aan zijn zeer onconventionele, offbeat en avant-gardistische esthetiek die de traditionele Japanse verftechnieken en het vakmanschap in ere houdt. Een van de bekendste producten van het merk is de indigo jeans met Aizome-kleuren.
Merk op dat het merk een sublabel heeft: KOUNTRY.

MEESTERBREIN JAPAN

Mastermind JAPAN, opgericht in 1997 door Masaaki Hunma, is een high-end merk. Het is gemakkelijk herkenbaar aan het kenmerkende skull and bones-logo dat de punk-invloed perfect weergeeft. Over het algemeen produceert het merk slechts 3 exemplaren van zijn modellen, die vaak uitgebreide details hebben en gemaakt zijn met kostbare grondstoffen zoals diamanten. Elk kledingstuk aangeboden door Mastermind JAPAN is 100% gemaakt in Japan. Het merk toont dit met trots op elk label met de namen van alle mensen die hebben meegewerkt aan de creatie van het kledingstuk.
Als gerenommeerd merk werkt Mastermind JAPAN vaak samen met prestigieuze bedrijven als Dover Street Market, Adidas Originals, Stussy en Bamford Watch Department.

YOHJI YAMAMOTO

Yohji Yamamoto, opgericht in 1972, is het gelijknamige merk van een van Japans beroemdste modeontwerpers. Yohji Yamamoto wordt gekenmerkt door streetwear creaties met minimalistische en tijdloze ontwerpen gecombineerd met ongeëvenaard vakmanschap. De kledingstukken van het merk hebben meestal oversized snitten, asymmetrische silhouetten en losse haken. Yohji Yamamoto werkt alleen met zwart. Een voorkeur die hij zelfs in zijn samenwerkingen met bekende merken als Doc Martens of Adidas duidelijk laat blijken.

KURO

In dezelfde geest als Yohji Yamamoto geeft kuro, dat letterlijk “zwart” betekent, in al zijn creaties een ereplaats aan de kleur steenkool. Dit door Yusuke Yatsuhashi getekende merk is relatief nieuw, want het debuteerde pas in 2010. Maar in slechts een paar jaar van zijn bestaan is deze jonge klomp al uitgegroeid tot een must-have in de Japanse streetwear. Het wordt vooral gewaardeerd om zijn eenvoudige en overzichtelijke creaties, die echter veel ruimte laten voor innovatie en Japans vakmanschap, waardoor de kwaliteit gewaarborgd is. Bovendien is het merk voortdurend op zoek naar nieuwe originele materialen en nieuwe naaimethoden om kleding aan te bieden die altijd aan de top van de technologie staat. Dit alles met behoud van de Japanse cultuur.

FACETASM

In tegenstelling tot Yohji Yamamoto en Kuro is Facetasm, opgericht door Hiromichi Ochiai, een veelzijdig merk. In tegenstelling tot zijn consorten kiest Facetasm er namelijk voor zichzelf niet in een hokje te stoppen. Elke collectie verschilt van de vorige volgens de wensen van de oprichter. De filosofie van het merk is de cultuur van Tokio op een speelse en vrije manier uit te drukken. Facetasm combineert avant-gardistische esthetiek met jonge Japanse stijlstromingen om gedurfde en excentrieke streetwear collecties te creëren.

VISVIM

Visvim, het topmerk van Kanye West, Drake, John Mayer en A$ AP Rocky, is ongetwijfeld een van de beroemdste hedendaagse Japanse streetwear labels van het moment. Het merk werd in 2000 opgericht door ontwerper Hiroki Nakamura en wordt door zijn volgelingen vereerd en aanbeden. Dat het merk zo populair is, komt vooral omdat het een echt universum heeft waar aan elk klein detail is gedacht om elk kledingstuk een echt karakter te geven waar Amerikaanse stijlen, vintage en Japanse gevoeligheid met elkaar worden vermengd. Het is vermeldenswaard dat visvim begon als schoenenfabrikant. Tegenwoordig heeft het een complete kledinglijn, waaronder de beroemde noragi jassen met natuurlijke kleurstoffen, maar ook de beroemde FBT sneakers en de mythische Virgil laarzen.
Bovendien is het belangrijk te weten dat Visvim helemaal geen toegankelijk merk is en dat vooral niet probeert te zijn. Dit ultra-luxe merk spaart namelijk kosten noch moeite om werkelijk superieure kwaliteit te produceren, met name door het gebruik van zeldzame stoffen en hoogontwikkelde technieken. Het resultaat: sommige stukken kunnen voor absoluut krankzinnige prijzen worden aangeboden.

WACKO MARIA

Hoe verrassend het ook lijkt, Wacko Maria is de baby van twee gepensioneerde J-League profvoetballers, Keiji Ishizuka en Atsuhiko Mori. De creaties van het merk zijn sterk geïnspireerd door muziek, vooral rockabilly subculturen, en Latijns-Amerikaanse culturele referenties zoals films, fotografie en kunst. Het merk staat bekend om zijn oversized ontwerpen met unieke en enigszins kitscherige stijlen. Onder de meest populaire stukken van het merk zijn de geborduurde bomberjacks, Hawaiiaanse shirts en Guilty Parties accessoires.
Daarnaast geniet Wacko Maria internationale bekendheid dankzij haar talrijke samenwerkingen met toonaangevende Japanse modelabels, waaronder WTAPS, UNDERCOVER en Yoshida & Co.

CAV EMPT

Kort voor “caveat emptor” wat vertaalt naar koop voorzichtig, Cav empt is het voorkeursmerk van PewDiePie, de best betaalde Youtuber ter wereld in 2016 en de meest invloedrijke YouTuber in de Gaming wereld. Het merk is het geesteskind van Sk8thing, een grafisch ontwerper bij BAPE, en de art director van de kledinglijn van Pharrell William, Toby Feltwell. Het wordt gekenmerkt door een retro-futuristische stijl die aanleiding geeft tot gedurfde en avant-gardistische ontwerpen.

WAT IS DE INVLOED VAN JAPAN OP STREETWEAR IN HET ALGEMEEN?

Met de opkomst van de sociale media trekt de unieke Japanse benadering van streetwear steeds meer het Westen aan. Dit is te danken aan westerse influencers en beroemdheden die belangstelling hebben voor bepaalde merken. Ook al zijn haori’s, kimono’s en happi’s geen gemeengoed, Europese streetwear fashionista’s adopteren tegenwoordig steeds vaker kleding met Japanse invloeden. Steeds meer Europese fashionista’s dragen namelijk hoodies met Japans schrift (kanji) of Japanse motieven zoals draken, kersenbloesems of zonsondergangen.
Maar hoewel de populariteit van Japanse streetwear vanaf het begin van de jaren 2000 in Europa explosief was gestegen en de Urahara-beweging een duidelijke invloed had op de mode-industrie als geheel, had de Japanse streetwear jarenlang niet de erkenning gekregen die zij verdiende. Als gevolg daarvan besloten veel Japanse ontwerpers samen te werken om hun ideeën naar voren te brengen en Japanse streetwear de wereld in te helpen. Deze geest van samenwerking in plaats van concurrentie is nog steeds aanwezig en is een sleutel tot het succes van deze stijl. Vooral omdat Japanse merken niet alleen met elkaar samenwerken, maar ook met beroemde westerse streetwear merken. Zo werkte een van de voorlopers van de BAPE-stijl samen met Supreme of Atmos en Nike. Om nog maar te zwijgen van de samenwerking van veel Japanse merken met bekende luxemerken als Louis Vuitton of Moncler.
Tegenwoordig is Japanse streetwear wereldwijd ingeburgerd. Samenwerkingen tussen Japanse ontwerpers en wereldmerken en Japanse ontwerpers blijven innovatieve stukken produceren die de grenzen van het ontwerp verleggen. En met de opkomst van nieuwe merken heeft de Japanse streetwear nog een lange weg te gaan en is niet van plan zijn volgelingen te verliezen.
Vergeet niet ons volgende artikel te lezen:  NENGAJO: ALLES OVER JAPANSE NIEUWJAARSWENSKAARTEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5% korting
Bijna!
Volgende keer!
Een gratis bento!
10% korting
Een gratis geluksbrenger!
Verloren!
Geen geluk vandaag!
5% korting
20% korting
10% korting
Misschien de volgende keer!
Maak kans op een prijs!!

Voer uw e-mailadres in en draai aan het wiel. Dit is je kans om geweldige kortingen te winnen!

 

Onze interne regels:

  • Twee spellen per gebruiker.
  • Valsspelers worden gediskwalificeerd.
Winkelwagen0
Er zitten geen items in de mand!
Verder winkelen